Co nabízejí banky nejmladším klientům?
Banky se snaží vychovávat z dětí své budoucí klienty a využívají k tomu různé taktiky. Jedny jim nabízejí vyšší úročení za jejich vklady, jiné různé finanční bonusy či vstupní dárek. Další se je snaží zaujmout mobilními aplikacemi či alternativními způsoby placení, jako jsou náramky či nálepky. Čí podmínky jsou ale opravdu výhodné? Přinášíme kompletní nabídku třinácti finančních ústavů – dvanácti bank a jedné záložny.

Banky se snaží lákat klienty na své služby již od velmi útlého věku. Už v porodnici mohou rodiče založit svým dětem u některých bank první spoření a dostanou za to pro ně dárek na uvítanou nebo výhodnější úrokovou sazbu.
Další finanční domy čekají, až dítě nastoupí do školy a dokáže samo ovládat dětskou aplikaci, která ho postupně seznamuje s finančním světem. Například tím, co jsou to peníze, že existují ve fyzické i digitální formě, proč je dobré si ukládat peníze například z kapesného stranou, co to je PIN a na co si mají dávat pozor při placení či vybírání peněz z bankomatu.
Pro banky je taková služba atraktivní, protože mnoho dětí u nich později přemění svůj dětský účet na studentský a následně na ten pro dospělé. Celkem lacino tak získávají nové klienty, kteří pak již za bankovní služby platí plnou cenu. Finančním domům mnohdy stačí dětem nabídnout právě jen atraktivní prostředí bez dalších větších finančních výhod a vychovají si z nich vzdělané zákazníky.
Přehled bankovních produktů pro děti
Některé banky k tomu ale přidávají ještě něco navíc. Níže přinášíme přehled všech bankovních produktů pro děti od třinácti finančních domů. Nejvyšší zvýhodněný úrok pro děti na spořicím účtu ve výši 4,05 procenta ročně nabízí Česká spořitelna, druhý nejvyšší nabízí do konce května Raiffeisenbank (čtyři procenta) a třetí Moneta a ČSOB (3,5 procenta).
Aby děti u České spořitelny na zmíněné úroky dosáhly, musejí splnit jednu podmínku – uspořit měsíčně 50 korun. Výhodné úročení přitom na spořicím účtu dostanou až do limitu 100 tisíc korun. Nad touto částkou se úrok sníží o jeden procentní bod. Právě pravidelné spoření je přitom jeden z kroků, kterými se banka snaží děti naučit s penězi rozumně nakládat.
Dalším jsou hry, jimiž se je snaží vtáhnout do světa financí pomocí digitálních animací. V dubnu mohly například děti rozbíjet velikonoční vajíčka, kde se jim po rozbití každého vejce spustilo video s finančními fakty či výzvami.
Oproti dospělým děti také nemusí plnit podmínky jako minimální počet plateb kartou pro to, aby měly vedení běžného účtu zdarma. Další produkty, jako je termínovaný vklad, stavební spoření či doplňkové penzijní spoření, už proti dospělým zvýhodněné nemají. Přesto zájem o dětské účty roste.
Aplikace pro děti od České spořitelny se kromě animované hry snaží přiblížit malým klientům i použitým jazykem. Hravou formu využívá pro děti i Moneta. Zdroj: Česká spořitelna, Moneta
„Aktuálně evidujeme přes 205 tisíc dětských účtů, přičemž v průběhu loňské kampaně na dětských účtech (srpen–prosinec 2024) jsme získali 21 tisíc nových dětských účtů. Celkový počet běžných účtů nám dlouhodobě pozvolna, ale stabilně roste (takřka lineárně) a dosahuje již přes 3,3 milionu aktivních účtů. V roce 2024 se nám podařilo otevřít o téměř čtvrtinu více nových účtů než o rok dříve,“ říká k růstovým statistikám Lukáš Kropík z tiskového oddělení banky. Aktivní účet je takový, u něhož jeho majitelé během posledních tří měsíců provedli alespoň jednu příchozí či odchozí transakci, platbu nebo výběr z bankomatu.
Vlastní výukový program nabízí dětem v hravější podobě také Moneta. Seznamovat děti s finančním světem se snaží i ČSOB, která však používá serióznější formu připomínající školní učebnice. Informace z oblasti financí nebo online bezpečnosti jsou doplněné kvízem, kde za správné odpovědi děti dostávají zlaťáky.
Z finančního hlediska mají děti u ČSOB u běžných účtů výhodu v tom, že jejich vedení je zdarma a nemusejí přitom plnit žádné další podmínky (placení kartou, posílání peněz na účet). Nic nemusí dělat ani u spořicího účtu, kde mohou dosáhnout až na úrok 3,5 procenta ročně do výše vkladu čtvrt milionu. Na rozdíl od České spořitelny jsou ale závislé na tom, co dělají jejich rodiče. Pokud ti nejsou aktivní, dostanou děti úrok jen ve výši 0,5 procenta ročně.
Aplikace ČSOB Filip více než hru připomíná školní výukové prostředí. Obrázek: ČSOB / Deník N
Největší výhodu mohou děti získat, když jim rodiče založí stavební spoření, vloží na něj 50 tisíc korun a budou plnit zadané podmínky, tedy posílat peníze pravidelně po šest let a platit kartou. Pak mohou ke státní podpoře šesti tisíc korun navíc získat 10 520 korun.
Děti mohou u banky s druhým největším počtem klientů podle žebříčku portálu Peníze od osmi let dostat platební kartu, na kterou si mohou vedle nabídnutých obrázků nechat vytisknout svůj vlastní.
Air Bank se zase snaží děti nalákat na nálepku, kterou si mohou nalepit na mobil, sešit nebo penál a platit jí jako kartou například ve školní kantýně za svačinu. „Děti se s její pomocí učí přijímat za přirozené to, že pomocí nových technologií lze platit i jiným způsobem než kartou,“ vysvětluje mluvčí banky Michal Kuzmiak. Většina dětských klientů si pak podle něj v dospělosti svůj vlastní účet založí.
ČSOB se snaží děti nalákat na kartu s vlastním obrázkem, Air Bank na nálepku: Zdroj: ČSOB, Air Bank
Aplikace pro děti od Partners Banky
Výše úrokové sazby dětských spořicích účtů je na aktivitě dospělých závislá také u Partners Banky. Pokud rodiče měsíčně zaplatí pětkrát kartou, dostanou úrok 3,46 procenta ročně, pokud nezaplatí, dostanou 1,7 procenta.
Rodiče také mohou děti od šesti let motivovat tím, že jim do aplikace k běžnému účtu nahrají peníze, které se na účet pošlou v okamžiku, kdy splní předem určenou povinnost.
„Děti mohou plnit úkoly, jako je třeba ‚ukliď pokoj‘, ‚pomoz s nákupem‘, ‚posekej trávu‘. Jsme jediná banka na trhu, která tento koncept nabízí. Mladší děti mají aplikaci s hravým prostředím a animovaným křečkem, starší děti přechází do teen verze, která už připomíná standardní bankovnictví,“ komentuje produkt banky její mluvčí Tereza Píchalová.
Aplikace pro děti od Partners Banky (dva obrázky vlevo) a dětský náramek od mBank, který si mohou děti objednat ve čtyřech barvách. Zdroj: Partners banka, mBank
mBank se zase snaží děti nalákat na voděodolný náramek, kterým platí stejně jako kartou. Od patnácti let si místo náramku mohou pořídit na placení prsten. „Rodiče na naše dětské účty velmi dobře slyší a rádi si otevírají účty i pro své děti. Vzhledem k tomu, že pozorujeme vysokou retenci (udržení zákazníků po delší dobu) u těchto klientů, konstantně pracujeme na zatraktivňování dětských účtů a snažíme se neustále přinášet atraktivní nabídky jak pro naše stávající, tak i nové klienty, kam patří právě třeba dětské náramky nebo online založení účtu pro děti,“ popisuje dopad aktivit pro děti mluvčí banky Kristýna Dolejšová.
Bonusy za vstup nabízejí tři společnosti
Komerční banka a UniCredit Bank nabízejí dětem za založení dětských účtů vstupní bonus 500 korun, pokud děti či jejich rodiče uloží na účet minimálně tak velkou částku. Stejnou odměnu nabízí za založení dětské vkladní knížky s výpovědní dobou jeden rok až pět let také družstevní záložna Peněžní dům. K této částce však navíc dětem připíše na účet dalších 500 korun každý rok v době jejich narozenin. U klasického spořicího účtu s výpovědní dobou čtrnácti dní dává dětem polštář ve tvaru domečku, podle kterého je produkt také nazván.
U všech kampeliček ale platí, že aby byly peníze střadatelů úročeny, musejí nejprve desetinu vkladů vložit do družstva formou takzvaného dodatečného členského vkladu, jenž úročen není.
Zdroj: Denikn.cz