Vishing a spoofing
Falešní policajti, falešní bankéři, ale třeba i falešní úředníci z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Ti všichni se vás mohou snažit okrást. Jak se jim bránit?

Vishing neboli hlasový phishing
Jedná se o situace, kdy je klientovi voláno jménem banky, České národní banky (ČNB), Policie ČR, případně jiných institucí.
Podvodníci volají po různými záminkami, například:
- rozpracované žádosti o úvěr, kterou klient nedělal,
- kvůli nestandardním karetním transakcím,
- rovnou ho informují, že zaznamenali podivné chování u klienta a je tedy je bankovní identita v ohrožení.
Všechny tyhle důvody, mají jeden účel - vystrašit klienta, aby opravdu měl pocit, že jeho peníze jsou v ohrožení. A je třeba neprodleně jednat, aby své prostředky ochránil a nemohl o ně přijít.
Existuje několik způsobů, kterými falešní bankéři nebo policajti, tedy volající, "ochraňují" peníze klientů. Co po vás budou podvodníci chtít a co rozhodně nedělejte:
- Vybrat veškerou hotovost ze všech účtů a to i v jiných bankách - tyto peníze vložit na chráněný účet a na něj vloží přes "bankomat třetí generace" což je bankomat pro kryptoměnu.
- Přeposlat veškerou hotovost na chráněný účet, který mu volající určí, nemusí být jeden, ale několik. Volající k tomu v některých případech připraví i smlouvu o uložení prostředků.
- Vybrat veškerou hotovost a předat dalšímu člověku, který je policista nebo pracovník ČNB
- V některých případech přesvědčí klienta, aby si vzal půjčku v nejvyšších částkách a vybral jí a opět vložit/přeposlat na chráněný účet
Jsou případy, kdy po celou dobu vám volající volá - např. klient je doma a zavolá mu pachatel. Ten ho přesvědčí, aby šel vybrat veškerou hotovost a celou cestu, co jde klient k bankomatu, tak s ním telefonuje, neustále na něj mluví, co se vlastně stalo, proč se to stalo a často říká, že lidé na pobočkách v tom jedou s pachateli. Ve své podstatě ukončí hovor v momentě, kdy klient vložil/předal/přeposlal prostředky pachateli.
Klientům často říkají, že o tom nesmí nikde mluvit, protože by tím porušili mlčenlivost a hrozí jim za to trestní stíhání.
V některých případech pachatel mámí bezpečnostní údaje ke kartě, kterou si tokenizuje do svého zařízení nebo údaje použije pro platby u obchodníků, kteří nevyžadují ověření 3DSecure.
Spoofing
Jedná se o vishing, kdy se volanému na zařízení zobrazí jiné číslo, než ze kterého je skutečně voláno. Když si pak vyhledáte číslo na internetu zobrazí se, že vám skutečně volala banka a i když voláte zpět, opravdu se do banky dovoláte, akorát už se neozve podvodník, ale skutečná banka.
Jak se bránit?
- Ověřujte si, s kým hovoříte. Bankéři Partners Banky si vždy můžete ověřit pomocí aplikace Partners.
- Česká národní banka (ČNB) neřeší účty v soukromé sféře.
- Policie ČR - by vám měla předat číslo jednací - pod kterým si můžete zajít na služebnu a ověřit si, jestli tento případ existuje a vy v něm figurujete.
- NIKDY po vás banka/Police ČR/ČNB nebo nějaká jiná instituace nebude chtít, abyste vybral veškerou hotovost a vkládal/přeposílal na bezpečný účet nebo předával třetí osobě.
- Pokud banka bude mít podezření na zneužití bankovní identity - kontaktuje vás a poradí, jak si ošetřit zařízení, případně jí zablokuje.
- Do telefonu nesdělujte bezpečnostní údaje ke své bankovní identitě/kartě.