Vishing a spoofing

Falešní policajti, falešní bankéři, ale třeba i falešní úředníci z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Ti všichni se vás mohou snažit okrást. Jak se jim bránit? 

Vishing neboli hlasový phishing

Jedná se o situace, kdy je klientovi voláno jménem banky, České národní banky (ČNB), Policie ČR, případně jiných institucí.  

Podvodníci volají po různými záminkami, například:

  • rozpracované žádosti o úvěr, kterou klient nedělal, 
  • kvůli nestandardním karetním transakcím,  
  • rovnou ho informují, že zaznamenali podivné chování u klienta a je tedy je bankovní identita v ohrožení.  

  

Všechny tyhle důvody, mají jeden účel - vystrašit klienta, aby opravdu měl pocit, že jeho peníze jsou v ohrožení. A je třeba neprodleně jednat, aby své prostředky ochránil a nemohl o ně přijít. 

Existuje několik způsobů, kterými falešní bankéři nebo policajti, tedy volající, "ochraňují" peníze klientů. Co po vás budou podvodníci chtít a co rozhodně nedělejte: 

  • Vybrat veškerou hotovost ze všech účtů a to i v jiných bankách - tyto peníze vložit na chráněný účet a na něj vloží přes "bankomat třetí generace" což je bankomat pro kryptoměnu.  
  • Přeposlat veškerou hotovost na chráněný účet, který mu volající určí,  nemusí být jeden, ale několik. Volající k tomu v některých případech připraví i smlouvu o uložení prostředků.  
  • Vybrat veškerou hotovost a předat dalšímu člověku, který je policista nebo pracovník ČNB  
  • V některých případech přesvědčí klienta, aby si vzal půjčku v nejvyšších částkách a vybral jí a opět vložit/přeposlat na chráněný účet  

  

Jsou případy, kdy po celou dobu vám volající volá - např. klient je doma a zavolá mu pachatel. Ten ho přesvědčí, aby šel vybrat veškerou hotovost a celou cestu, co jde klient k bankomatu, tak s ním telefonuje, neustále na něj mluví, co se vlastně stalo, proč se to stalo a často říká, že lidé na pobočkách v tom jedou s pachateli. Ve své podstatě ukončí hovor v momentě, kdy klient vložil/předal/přeposlal prostředky pachateli.  

Klientům často říkají, že o tom nesmí nikde mluvit, protože by tím porušili mlčenlivost a hrozí jim za to trestní stíhání.  

V některých případech pachatel mámí bezpečnostní údaje ke kartě, kterou si tokenizuje do svého zařízení nebo údaje použije pro platby u obchodníků, kteří nevyžadují ověření 3DSecure.  

  

Spoofing 

Jedná se o vishing, kdy se volanému na zařízení zobrazí jiné číslo, než ze kterého je skutečně voláno. Když si pak vyhledáte číslo na internetu zobrazí se, že vám skutečně volala banka a i když voláte zpět, opravdu se do banky dovoláte, akorát už se neozve podvodník, ale skutečná banka.  

  

Jak se bránit? 

  • Ověřujte si, s kým hovoříte. Bankéři Partners Banky si vždy můžete ověřit pomocí aplikace Partners. 
  • Česká národní banka (ČNB) neřeší účty v soukromé sféře.
  • Policie ČR - by vám měla předat číslo jednací - pod kterým si můžete zajít na služebnu a ověřit si, jestli tento případ existuje a vy v něm figurujete. 
  • NIKDY po vás banka/Police ČR/ČNB nebo nějaká jiná instituace nebude chtít, abyste vybral veškerou hotovost a vkládal/přeposílal na bezpečný účet nebo předával třetí osobě. 
  • Pokud banka bude mít podezření na zneužití bankovní identity - kontaktuje vás a poradí, jak si ošetřit zařízení, případně jí zablokuje. 
  • Do telefonu nesdělujte bezpečnostní údaje ke své bankovní identitě/kartě. 

 

Související články

Blog článků

Placení kartou v cizině je drahé

Placení kartou v zahraničí nebo v cizí měně na internetu má své náklady. Výši těchto nákladů ale může ovlivnit sám držitel…
4. 2. 2025
12 min.
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s našimi zásadami ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.