Jak vyzrát na podvodníky: Praktický průvodce
Ohrožené skupiny
Podvodníci už dávno necílí jen na jednu specifickou skupinu. Ačkoliv jsou senioři často ohroženější, v hledáčku šejdířů jsou i další, třeba:
- Ženy prodávající nebo nakupující na bazarech
- Muži hledající investiční příležitosti
- Lidé toužící po „snadných penězích“, např. v oblasti kontroly plateb
„Bohužel podvodníci necílí jen na klienty s nižším vzděláním, ale i na vysokoškoláky. Zkoušejí více různých typů podvodů, a tím zvyšují pravděpodobnost, že se někdo takzvaně chytí,“ říká vedoucí kontaktního centra Partners Banky Hana Buchtová s tím, že každý den se její tým setká s až 20 voláními na toto téma. Konečně podle České bankovní asociace (ČBA) jen za první tři měsíce roku 2024 se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 15 procent. „Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun,“ stojí v tiskové zprávě ČBA.
Časté scénáře
1. Falešné lístky (na hokej, fotbal, koncert, letenky apod.)
Klient volá: „Přišla mi přes sociální sítě nabídka na lístky na hokej za super cenu. Tak jsem za ně zaplatil nějakému panu Novákovi 3 000 korun z účtu. Ale žádné vstupenky mi na e-mail nedorazily. Vrátíte mi peníze?“
Naše doporučení: Ověřujte všechny a všechno. Ať už jde o jakoukoliv nabídku, zejména od neznámého zdroje. A rozhodně neposílejte cizím lidem peníze převodem. Pokud totiž jakoukoliv platbu provedete z vlastní vůle a potvrdíte ji, finanční instituce už nemá možnost transakci stornovat či zastavit. Zbývá pak jedině obrátit se na policii.
2. Výhodná koupě na stránkách bazaru (např. kočárku, mixéru, vrtačky, dokonce i štěněte)
Klient volá: „Našel jsem skvěle vypadající nabídku zánovního kávovaru na bazaru, o němž žena pořád mluvila. Věřil jsem prodávajícímu, protože mi jako důkaz pravosti poslal fotku jeho občanky, a převodem jsem mu zaplatil 13 tisíc. Jenže kávovar nemám, manželka je na mě naštvaná, a ještě jsem přišel o dost peněz. Prodávající samozřejmě vůbec nekomunikuje. Lze platbu stornovat?“
Naše doporučení: Banka nedokáže stornovat platbu, která byla v dobré víře provedena z vlastního rozhodnutí klienta. Zjišťujte si informace a nevěřte ani tomu, kdo vám posílá důkazem občanský průkaz či jiné osobní doklady. Ostatně i takové chování je podezřelé... Ať pořizujete zboží na online bazaru nebo v neznámém e-shopu, vždy plaťte JEDNORÁZOVOU VIRTUÁLNÍ KARTOU. Ta po zaplacení konkrétního nákupu hned sama zanikne a vygeneruje se nová. A zejména prosíme nepořizujte štěňata či jiná zvířata přes stránky různých bazarů, jděte rovnou k ověřeným chovatelům.
3. Výhodná investice (kryptoměny, brigády či práce slibující rychle vydělané peníze)
Klient volá: „Ověříte mi jednu platbu? Zadal jsem ji po doporučení výhodné investice do krypta. A ten člověk chtěl, abych si založil učet právě u vás. Tak jsem to udělal, poslal si na něj peníze a ty pak převedl do nějaké úschovy.“ Anebo: „Začal jsem pracovat jako brigádník na základě inzerátu slibujícího dobrý plat a musel si kvůli tomu založit u vás účet. Přicházely mi na něj peníze od různých lidí, ale to mi přišlo kvůli té práci v pohodě. A tyhle peníze jsem musel přeposílat převodem do kryptopeněženek.“
Naše doporučení: Podvodníci umí velmi chytře využívat lidskou touhu po vidině výhodných nabídek a je jedno, zda se jedná o investice nebo práci slibující „rychlé“ peníze. Zbystřete, jakmile uslyšíte slovo KRYPTOMĚNA. Mějte se vždy na pozoru a neprovádějte žádné finanční transakce na základě neověřených rad. My v Partners Bance jsme například zablokovali několik anonymních kryptoburz, protože chceme zkomplikovat život podvodníkům, kteří chtějí ukradené peníze vyprat právě přes burzy digitálních měn, které nevyžadují po klientech ověření totožnosti.
A hlavně: pokud máte třeba i malou pochybnost a čemukoliv nerozumíte, KONZULTUJTE SVÉ INVESTIČNÍ PLÁNY S FINANČNÍM PORADCEM a podejte trestní oznámení, pokud jste se stali obětí podvodu.
4. Lákavá půjčka
Klient volá: „Asi mám u vás založený účet, ale nevím to jistě. Volal mi totiž člověk s nabídkou výhodné půjčky a myslím, že jsem naletěl podvodníkovi. Poslal jsem mu i občanku a řekl mu, kde mám vedený osobní účet. Pak mi hned přišel mailem – protože mám ještě tlačítkový telefon bez přístupu na ty internety – nějaký odkaz do bankovnictví, na který jsem kliknul a vše potvrdil.“
Naše doporučení: NIKDY NIKOMU NEPOSÍLEJTE OSOBNÍ DOKLADY A NIKDY NEKLIKEJTE NA ODKAZY V SMSKÁCH NEBO E-MAILECH, které vás vedou do internetového bankovnictví, na stránky České pošty, Sociální správy apod. Šejdíři se chtějí dostat k vašim citlivým údajům, heslům, aby získali přístup k vašim penězům a používají k tomu různé fígle. Pokud vám kdokoliv zavolá třeba jménem vaší banky a budete mít jen malé podezření, že jde o falešný telefonát, okamžitě zavěste a hned kontaktujte svou banku napřímo, abyste si vše ověřili. A občas se svými rodiči či prarodiči prohoďte pár slov na téma podvodů. Mít telefon bez připojení k internetu totiž samo o sobě nezaručí, že se k penězům podvodníci nedostanou oklikou.
A pamatujte: Klienti Partners Banky používají k ovládání svých účtu jen a pouze oficiální mobilní aplikaci, žádné internetové bankovnictví nemáme, a naši klienti proto k němu nemají žádné přihlašovací údaje, které by jim mohl někdo ukrást. Nicméně to neplatí u ostatních bank, proto buďte ostražití.
Závěrečná doporučení Partners Banky
- Buďte skeptičtí vůči všem neznámým nabídkám. Nevěřte jim a vždy si ověřte zdroj.
- Chraňte své osobní údaje a doklady. Nikdy je neposílejte e-mailem, SMS zprávami nebo třeba přes WhatsApp či Messangerem.
- Vybírejte si e-shopy a plaťte virtuální kartou: Nakupujte pouze na ověřených webových stránkách a plaťte na nich jednorázovou virtuální kartou. Jako klienti Partners Banky si ji zřídíte v apce na pár kliknutí. Po každé platbě za jeden konkrétní nákup se tato jednorázová virtuální karta sama „vyhodí“ a vygeneruje se další. A tak stále dokola. V apce máte díky tomu stále připravenou bezpečnou kartu, a ještě odpadá riziko, že ji někdo v budoucnosti zneužije.
- Používejte silná hesla a dvou faktorové ověřování: Zabezpečíte tak své účty a snížíte riziko odhalení hesla.
- Kontrolujte osobní účty: Pravidelně sledujte zůstatky a pohyby na svých bankovních účtech, čtěte si výpisy.
- Buďte v obraze: Sledujte média, čtěte, ať máte informační náskok a víte, jaké jsou nejnovější techniky podvodů.
- Mějte na mysli, že PARNERS BANKA NEMÁ INTERNETOVÉ BANKOVNICTVÍ: A nikdy ho mít nebude právě proto, že je nejčastějším terčem kybernetických podvodů. Proto obecně doporučujeme všem lidem upřednostňovat mobilní aplikace, které jsou víc bezpečné a ovládání účtů je s nimi jednoduché a intuitivní.
Buďte ostražití, chraňte své osobní údaje a doklady jako oko v hlavě, ověřujte si zdroje. A pokud budete mít sebemenší pochybnost, neváhejte se obrátit na svého finančního poradce či kontaktní centrum své banky. To naše funguje každý všední den na čísle 800 720 636.